Nieuws
Project spoormonument Gasfabriek
Sinds de oplevering van het SIK-monument in 2018, lag er op het terrein van de Gasfabriek nog overgebleven rails te wachten op een herbestemming. Eind 2022 heeft de SIED een voorstel voor terugkeer van de rails op het terrein ingediend bij de projectontwikkelaars van de Gasfabriek. Na een gesprek met de afdeling Leefomgeving van de gemeente Deventer bleek het idee goed inpasbaar.
Achter het voormalig ketelhuis is een parkje ontworpen. Een aantal bomen die er al stonden worden gehandhaafd. Een wandelpad die er schuin doorheen loopt verwijst naar een deel van het voormalig spoortracé van de Gasfabriek. Op 14 februari 2023 is in het wandelpad 15 meter rails herlegd. Hiermee wordt het industrieel karakter van het terrein verhoogd en ontstaat er een interessant spoormonument.
Het stukje oorspronkelijk industriespoor bij het ketelhuis.
De gasfabriek kreeg in 1925 een rechtstreekse aansluiting op het landelijk spoorwegnet. Het toegangsspoor naar het terrein van de Gasfabriek lag tussen de administrateurswoning en de directiewoning en bijzonder was dat dit dwars door de tuinen heen liep.
In de Gasfabriek werden de kolen verhit waardoor stadsgas werd geproduceerd voor onder andere gasfornuizen en straatverlichting. Een bijproduct van de productie van stadsgas was cokes, dat werd afgevoerd per trein. Als de IJssel dichtgevroren was, konden schepen de gashaven niet bereiken. Kolen werd dan per trein met kolenwagons aangevoerd.
Eind jaren vijftig schakelde de Gasfabriek over op aardgas en al snel de fabriek een distributiebedrijf, aanvoer van kolen en afvoer van cokes werd overbodig. De gashouders werden omgebouwd tot buffers en de stoomketels werden geschikt gemaakt voor olie. Er kwamen geen kolenwagens meer voor de cokes, maar een tijd lang nog oliewagens. Tijdens de sloop van veel gebouwen van de fabriek in 1973 werden ook de sporen verwijderd.
De volgende stap in het project is om een informatiebordje met QR-code te realiseren, alsmede een geschiedenisverhaal over de Gasfabriek.